Home / SEO / SEO Analiz Nedir, Nasıl Yapılır?
SEO Analiz Nedir, Nasıl Yapılır?

SEO Analiz Nedir, Nasıl Yapılır?

SEO analiz, bir internet sitesinin arama motorlarının tüm kriterlerini yerine getirip getirmediği veya SERP kapsamında daha iyi yerler elde etmek adına yapılması gereken detayları çıkarmak için yapılan çalışmaların genel ismidir. Arama motoru optimizasyon çalışmaları öncesinde yapılır ve kontroller bu doğrultuda sağlanır.

SEO analiz nedir?

SEO çalışmalarının ilk ve en önemli adımı olan SEO analiz, temel olarak birçok farklı açıdan web sitesini ele alır. Bu adımlar hem Google gibi arama motorları tarafından verilen tavsiyelerin hem de SEO uzmanları tarafından tecrübe ile elde edilen bilgilerin geçerli olup olmadığını sorgular.

SEO Analiz Nedir, Nasıl Yapılır

Genel anlamda SEO analiz, altı adımdan oluşur. Bu adımlar site içi SEO, site dışı SEO, içerik ve keyword yani anahtar kelime, teknik, site performansı ve uyumluluk şeklinde sıralanır. Tüm bu adımlar, optimizasyon süreci öncesinde titizlikle takip edilmesi gereken adımların başlıca olanlarıdır.

SEO analiz, bir nevi arama motoru optimizasyonu sürecinin yol haritası anlamına da gelebilir. Zira bu analizlerde elde edilen olumlu veya olumsuz veriler, tüm çalışma sürecinde takip edilecek olanlardır. Web sitesinin mevcut durumu ve rakip analizi ile ilgili tüm veriler de bu süreç kapsamında çıkartılır ve aksiyonlar da bu doğrultuda alınır.

SEO analiz nasıl yapılır?

Daha önce de dile getirildiği gibi SEO analiz süreci, belli başlı adımlardan meydana gelir. Her ne kadar birçok farklı SEO ajansı veya SEO uzmanı tarafından çeşitlendiriliyor olsa da aynı çerçeve içerisinde kalır.

Site içi SEO analizi (on page SEO analiz)

Site içi arama motoru optimizasyonu, isminden de anlaşılacağı üzere web sitesinin iç yapısını ele alır. Olması gereken site içi gereksinimler kontrol edilir ve eksiklikler ile ilgili çalışmalar, tüm süreçteki yol haritasına dahil edilir. Anahtar kelime yoğunluğu, başlık standartlarının kullanılması, içerik girişleri ve düzenleri gibi pek çok farklı madde, bu kapsamda analiz edilenlerdendir.

Site dışı SEO (off page SEO analiz)

Site dışı arama motoru optimizasyonu, çalışmaların en önemli iki kulvarından birisidir. Temel anlamda web sitesinin internet dünyasındaki varlığına dayanır. Google ve diğer arama motorları tarafından bir web sitesinin internet dünyasındaki varlığı, referans olarak kabul edilir. Dolayısıyla SEO çalışmaları için büyük bir önem arz eder. Backlink analizleri, rakip analizleri, kurumsal kimlik çalışmaları, domain yani alan adı otoritesi gibi başlıklar, site dışı kapsamında yer alır ve bu doğrultuda analiz edilir.

SEO analiz kapsamında bu kulvar, referansların belirlenmesi, mevcut referansların durumu ve yeni referans elde edilmesi gibi başlıklardan meydana gelir.

SEO Analiz Nedir, Nasıl Yapılır

Teknik analizi

SEO analiz sürecindeki teknik yapının kontrolü, performans ile paralel gerçekleştirilir. İnternet sitesinin altyapısına kadar inen bu analiz süreci; tasarım özelliklerinden kodlama yapısının irdelenmesine kadar derinleştirilir.

Arama motorları, özellikle son yıllarda web sitelerinin teknik altyapılarına önem vermeye başladı. Dolayısıyla SEO analiz süreçlerinden olan teknik bölüm, hiç olmadığı kadar önemsenmeye başladı.

Performans analizi

Web sitesinin performans analizi, arama motoru optimizasyonu sürecinde teknik analiz ile birlikte yürütülür. Bu süreçte Google’ın büyük önem verdiği site hız testi (Page Speed Optimizasyonu), site içerisindeki harici dosyaların durumu ve sitenin bulunduğu sunucunun durumu gibi pek çok farklı bölüm, bu analiz çatısı altında irdelenir.

Uyumluluk analizi

İnternet kullanımının çok geniş bir kullanıcı kitlesine yayılması ve birçok farklı cihaz üzerinden web sitelerine erişim sağlanması, SEO konusunda da farklı bir kulvar açmış oldu. Mobil uyumluluk da bu süreçten sonra kendini gösterdi.

Google, Yandex, Bing ve Baidu gibi popüler arama motorları, kullanıcı deneyimine önem verir ve kullanıcıların bilgiye erişim sürelerini minimumda tutmak ister. Bu isteklerini de SERP’te bulunan web sitelerden bekler.

Dolayısıyla mobil uyumluluk ve mobil gereksinimler, platform uyumluluk analizi ile birlikte en küçük noktasına kadar elden geçirilir ve SEO çalışmalarına katkı sağlaması amaçlanır.

SEO analiz araçları nelerdir?

SEO Analiz Nedir, Nasıl Yapılır

SEO analiz çalışmaları, belirli araçlar ve/veya platformları üzerinden gerçekleştirilir. Her ne kadar elde edilen sonuçlar SEO uzmanı tarafından irdelenmeli olsa da tüm kullanıcılar, çeşitli araçlarla çalışma yapabilir. Bu araçlar, site içi ve site olmak üzere iki farklı alanda yoğunlaşır. Birçok farklı analiz aracı, hem site içi hem de site dışı analizleri aynı anda gerçekleştirebilir.

Site dışı SEO analiz araçları

Başlıca site dışı analiz platformları şu şekildedir:

Ahrefs

Moz

Majestic

SEM Rush (hem iç hem dış analiz)

Google KeyWord Planner

Google Search Console

Keywordtool.io

Bing Webmaster Tools

QuickSprout Website Analyzer

Site içi SEO analiz araçları

Site içi analiz işlemlerini gerçekleştirmek için en çok kullanılan araçlar şu şekildedir ve bu araçlar, teknik ve performans adımlarını da analiz eder:

Google Search Console

Yandex Metrica

Google Analytics

HubSpot’s Website Grader

GTMetrix

Pingdom

PageSpeed Insights

WebPagetest

Site Analyzer

Check My Links

Moz Pro Tools (hem iç hem dış analiz)

SEO Report Card

Woorank

Screaming Frog SEO Spider

Found’s SEO Audit Tool

Remove’em

Varvy’s SEO Overview Tool

SERPs Rank Checker

SEO Site Checkup

BrowSEO (hem iç hem dış analiz)

Yoast SEO (WordPress SEO analiz eklentisi)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars Bu yazıya oy vermek ister misiniz?
Loading...

İlginizi Çekebilir

Haftanın Yayını: SEO ve Dijital Pazarlama Önerileri

Haftanın Yayını: SEO ve Dijital Pazarlama Önerileri

Her hafta gerçekleştirmiş olduğum canlı yayınlar ile sizlerden gelen sorulara cevap veriyorum. Bu hafta 19.09.2017 …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir