Top

SEO Nedir?

SEO Nedir nasıl yapılır

SEO Nedir?

SEO kelimesi sıradan internet kullanıcıları için hiçbir anlam ifade etmez ancak bir web geliştirici için her şey demektir. Web sitelerinin başarısı tesadüf eseri elde edilmez arkasında sıkı bir SEO çalışması vardır. Hiçbir SEO çalışması yapmadan başarılı oldum diyen kişi dahi farkında olmadan SEO kurallarına uygun bir şekilde çalışma yapmıştır. Search Engine Optimization, Türkçe ismiyle arama motoru optimizasyonudur. Botların sitenizi daha iyi algılaması, yapılandırmasına ve sıralamalarınızı yükseltmek için yaptığınız çalışmalara verilen isimdir.

Arama Motorları Nasıl Çalışır

Arama motorları internete botlarının internette gezinmeye başlamasıyla serüven başlar. Bu botlar webmasterların yolladığı site haritaları, sitelerde karşılaştıkları linkler ve dizinlerinde yer alan siteleri takip ederek interneti tarar. Karşılaştıkları sayfalar eğer kalite yönergelerine uygunsa bunları dizinlerine ekleyerek arama sonuçlarında yer vermeye başlarlar.

Botlar her gün milyarlarca internet sayfasını tarayarak güncel bilgileri, yeni gelen sayfaları, sayfalarda yapılan değişiklikleri kontrol eder ve uygun buldukları içerikleri dizinlerine ekler.

Arama sonuçları ise dizine eklenen sayfalar üzerinden sıralanır. Yani arama sonuçlarında yer almak istiyorsanız öncelikle dizinlere girmeniz gerekiyor.

İnsanlar Arama Motorlarını Nasıl Kullanır

Arama motorları hedefe ulaşmak için kullanılan bir aracıdır ve buradan biz bilgi alırken soru sormayı çok severiz. Peki sorunuzla aynı başlığa sahip bir makale okumak ne kadar doğru? Bu arama motorlarının uzun süredir çözmek istedikleri ancak başaramadığı bir sorun, örneğin; Google’da “SEO Nedir” diye arama yaptığımızda karşımıza SEO Nedir kelimesinin geçtiği yani aradığımız kelimelerle birebir aynı başlıklar çıkıyor. Bu hala arama motorlarının yeterince gelişmediğini ve ziyaretçilerin arama motorlarını nasıl kullanmaları gerektiğini hala öğrenemediklerini gösteriyor. Normal koşullarda karşımıza çıkması gereken “SEO’nun Anlamı” gibi açıklayıcı başlıklar olması gerekirken bizim sorumuza soruyla yanıt veren başlıklara karşılıyoruz. Bu aslında kimsenin hatası değil, web geliştiricileri insanlara ulaşabilmek adına sadece kriterleri uyguluyor. Arama motorları ise bunu algılayabilen bir teknolojiye sahip değil, kullanıcılarda aramalarını ilk aklına geldiği gibi yapıyor.

Arama motoru önerileri, arama yapılırken genellikle arama motorlarının cümle tamamlayıcılarını kullanırız. Bir cümle yazmaya başladığınızda altta o kelimeyle bağlantılı en çok arama yapılanlar gösterilir. Kullanıcıların aramak istediği bilgi önerilerde çıkarsa direk onu seçerek arama tamamlanır. Önerilerde çıkan cümlelerin önemini anahtar kelime seçiminde detaylı olarak anlatacağız.

Kısaca, insanlar aramalarını soru olarak veya kısa cümlelerle yapar. Web geliştiricileri de içerik başlıkları hazırlarken normal bir arama motoru kullanıcısı gibi düşünüp başlıklarını belirlemesi gerekir.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

Bir web sitesi hazırlıyorsunuz ancak arama motorlarının nasıl çalıştığını bilmiyorsunuz. Bunun tek bir anlamı var, çölde AVM açmaya çalışıyorsunuz. Ne kadar içerik üretirseniz üretin, ne kadar iyi hizmet verirseniz verin hizmet verecek kimseniz yoktur.

SEO’nun temel amacı yaptığınız işi kalite yönergelerine uygun hale getirerek varlığınızı ve trafiğinizi artırmaktır. Bunu bilinçli olarak yapmadığınız sürece başarı elde etme şansınızda o kadar azdır.

Web sitesi açan kişilerin %70’i SEO bilmediği için trafik elde edemez ve 6 ay içinde sitesi üzerinde çalışma yapmayı bırakır çünkü beklentilerinin hiçbiri yerine gelmemiştir. Bu tür yanılgılara düşmemeniz ve başarısız olmamanınız için SEO’nun ne olduğunu nasıl bir işleyiş sistemine sahip olduğunu bilmeniz gerekir.

Web sitesi açmak yapılacak en kolay iştir. Özellikle yeni başlayan kişiler web sitesi açmanın yeterli olduğunu düşünür ve kendiliğinden gelişeceğini tahmin eder ancak web dünyasına sadece merhaba demiştir.  Henüz konuşmaya başlayamamıştır.

Eğer sizde pes edenlerden, başarısız olanlardan biri olmak istemiyorsanız SEO’nun nasıl yapıldığını bilmeniz gerekiyor.

SEO Terimleri

Anahtar kelime (keywords): Arama yaparken kullanılan kelimeler birer anahtar kelimedir. Site, sayfa, içerik ve kategorileri insanlara birkaç kelimeyle anlatmanızdır.

Site içi SEO (on-page SEO): Web sitesi yazılım ve tasarımını içermesinin yanında site içinde hazırlanan içerikleri, iç link ağını, anahtar kelimeleri, kullanılan görselleri, etiketleri, açıklamaları yani gelişmek için site içinde yaptığınız tüm işlemleri kapsamaktadır.

Başlık (title): Başlıklar arama motorlarında gözüken içerik özetidir. İçeriklerinizde ne yer aldığını bu başlıklarla gösterirsiniz.

Meta Açıklama (Meta Description): Arama sonuçları üzerinde gösterilen kısa açıklamalardır.

Robots.txt: Arama motoru botlarına sitenizde hangi bölümleri taraması gerektiğini, hangi bölümleri hariç tutması gerektiğini açıkladığınız dosyadır.

Site Haritası (Sitemap): Site haritası, robots.txt gibi arama motorlarının siteyi taramasını kolaylaştıran bir yol haritasıdır. Site haritasında, site içerisinde bulunan bütün sayfaların linkleri yer alır. Bu linkler sayesinde site içeriklerine kolayca ulaşarak tarama işlemini tamamlar. Ayrıca site haritaları yeni içerikler eklediğinizde botlara sinyal yollayıp index almalarını ister.

Meta Etiketler (Meta Tag): Bir web sitesini teknik ve kod sal anlamda arama motoru yazılımlarına tanıtırken kullanılan ifadelerdir. Title, Meta description, site dili, bölgesi gibi açıklamalar Meta Tag’lar kullanılarak gösterilir.

Site Dışı SEO (Off-Page SEO):Sitenize gelen linkler, sosyal medya çalışmaları, tanıtımlar, marka itibar yönetimi çalışmaları dış SEO olarak adlandırılır.

Arama Sonuç Sayfaları (SERP): Arama motorlarında yaptığımız aramalarda ekranımıza gelen sonuçların yer aldığı sayfalardır.

Backlink: Sizin siteniz dışında diğer sitelerden gelen bağlantı köprülerine (linkler) verilen addır.

Domain Otorite Değeri: Arama motorları sitenize böyle bir değer vermez. Moz ve Aherfs gibi araçların backlink sayısına göre verdiği değerdir.

Sayfa Otorite Değeri: Ana sayfa ve diğer sayfalara gelen linklerin ortalama değerleri hesaplanarak verilen puandır.

Google Dance: Google yıl içinde birçok güncelleme yayınlar veya testler yapar. Yeniliklerle sıralamalarda yaşanan değişikliklere Google Dance denir.

Sandbox: Google’ın web sitelerine verdiği filtre cezasıdır. Spam yapan, sürekli benzer içerik üreten, çok sayıda kopya içerik kullanan filtreye girerek arama sonuçlarından kaldırılır.

Adsense: İçeriğiniz ve ziyaretçilerinize göre metin reklamlar ve görüntülü reklamları sitenizle eşleştirerek yayınlanır. Google’ın reklamcılık programıdır. Buraya üye olarak siteniz üzerinden para kazanmaya başlayabilirsiniz.

Adwords: Google’ın sunmuş olduğu bir reklamcılık hizmetidir. Google AdWords ile reklam veren kullanıcıların reklamları, aranan kelimeyle ilişkilendirilerek; Google arama sayfasında arama sonuçlarının en üstünde, en altında ve sonuç sayfasının sağında yer almaktadır.

Google Analytics: Site ziyaretçilerini, hareketlerini ve site performansını ölçmek için kullanılan gelişmiş bir sayaçtır.

White hat SEO

White hat SEO yani beyaz şapka arama motoru optimizasyonu, yapılan çalışmaların arama motorlarının desteklediği ve talep ettiği yönünde yapılması anlamına gelir.

Site içi yapılandırma, içeriklerin bilgi vereceği şekilde hazırlanması, spam yapmamak, link inşaatının botları yanıltmayacak şekilde hazırlanması, anahtar kelime seçimlerinin içeriklerle bağlantılı olması gibi yapılan çalışmaların spam ifade etmeden hazırlanmasına White hat SEO denir.

Black hat SEO

Arama motorlarını yanıltmak amacıyla uygulanan SEO teknikleridir. Bu yöntemler kısa sürede başarı getirebilir ancak sitelerin ömrü de kısa olacaktır.

Siyah şapka arama motoru optimizasyonu yapan siteler Google tarafından tespit edildiği taktirde spam cezası uygulanır.

Spam cezasından kaçılsa dahi yapay olarak elde edilen başarı bir süre sonra kaybolur ve siteleri toparlamak neredeyse İmkânsız hale gelir. Yani Black hat SEO uygulanan siteler er veya geç çöp site olarak tabir edilen işe yaramaz siteler konumuna gelir. Kurumsal hizmet verdiğim sitemdeki SEO kaynağını da incelemenizi tavsiye ederim burada biraz daha detaylı olarak anlatmıştım.

Share
4 Comments
  • Serkan Yıldız
    16 Ekim 2016 at 00:00

    Değerli hocam çok teşekkür ederim makalenizi okudum ve bilgi paylaştığınız için cani gönülden teşekkür ederim size

  • Sevda
    3 Kasım 2016 at 02:16

    güzel paylaşm eline sağlık

  • Erkan Taş
    24 Aralık 2016 at 11:40

    yazı için teşekkür ederim müslüm bey.

  • serhat aykut
    28 Mayıs 2017 at 14:15

    çok teşekkürler hocam

Post a Comment