Home / SEO / SEO Temelleri ve İleri Düzey SEO
seo temel faktörleri

SEO Temelleri ve İleri Düzey SEO

Seo’nun işlemlerinin gizlenmemesi gerektiğini ve paylaştıkça doğru bilginin artarak işe duyulan saygının artacağını düşünmekteyim. Mevcut şartlar içerisinde SEO, sadece backlink almak hatta daha kötüsü hacklink almak, paravan site açmak olarak adlandırılmakta ve yapılan işin ne kadar çok maddeden oluştuğunu yanlış şekilde anlatmaktadır.

Burada sizlere bazı konuda deneyimlerimi, mesleğin maddelerinin bazı kısmınlarını açıklayarak Seo’nun tek başına değerlendirilemeyeceğini ve sadece bilgi değil zaman ve işi yapan kişinin pratik düşünmesi gibi konulardan etkilendiğini bazı temel maddelerle anlatmaya çalışacağım.

Title ve description alanlarını önemseyin.

Başlık ve açıklama  alanıyla ilgili şimdiye kadar duyduğunuz her şey yanlış desem sizi yanıltıyor olmam aslında. Google şu anda description alanının 320 karakter olarak görüntüleneceğini belirtse de aslında  alan zaten böyle yazılabiliyordu. Değişen sadece google aramalarında görünecek şeklinin değişmiş oluşu. Fakat konu aslında sadece bundan ibaret değil. 

Açıklama alanı hiçbir zaman 160 karakterle sınırlı değildi hatta title alanı 60 veya 70 karakter kavgaları oldu hep, buda değil. Aslında alan harf ve karakter bazlı değil, pixel olarak ölçülmektedir. Örneğin title alanına 110 adet “I” harfi yazabilirsiniz ve google bunu aynı şekilde sizlere sunar, fakat  harfi “X” olarak kullanırsanız aramalarda yarım çıkacaktır. Aşağıda bunu size 20 adet “I” 20 adet “X” harfi ile örnekliyorum. Buna göre kelime sayınızı düzenleyerek yazmanız gereken asıl açıklamayı title ve description alanlarına yazabilirsiniz.

IIIIIIIIIIIIIIIIIIII
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Open Graph ile Zenginleşin

Facebook, Twitter og kodları ekleyerek sayfanızın hangi alanlarda nasıl görüneceğini belirleyin. Bu sizin daha sonra link paylaşımı yaptığınızda işinizi çok kolaylaştıracaktır. Hangi resmin seçileceği? Yazının ne kadarının gösterileceği gibi.

Seo için Güncel Kalın

Ya bu sayfaları güncellemek ne demek, nasıl yapılabiliyor?  Nasıl yetişeceğiz buna? ya da sayfa içinde her güncelleme yaptığımızda seo olarak bize faydası var mı? kaç kelime eklemeliyiz? her metinin yaklaşık boyutu kaç olacak gibi konular var. Sürekli güncelleme yapamayanlar için bir tiyo vereyim.  % kaç değişiklik yapıldığı ile ilgili loglar tutulsada siz o makalenizi açıp harf boyutunu, font türünü veya yazıya giriş metninizi değiştirseniz bile  güncelleme yapmış oluyorsunuz. Yani o sayfa atıl değil ve o sayfada olan tek noktalama işareti için bile olsa güncelleme yapılıyor anlamına geliyor. Çok kolayca deneyebileceğiniz bu yöntemle ilgili sonuçları konu altına yorum olarak yazın lütfen.

Makale ve Başlık Yazılarınızı site içerisinde veya notepat notepat+ da yazın.

SEO uyumlu doğru makale için oldukça uzun makaleler yazdığınızı biliyorum. Yazacağınız yazıdaki kesme işaretini word dosyasında oluşturursanız muhtemelen w3 validator hatası alacaksınızdır. Farklı çıkan kesme işareti aramalarda da farklı sonuçlar çıkaracaktır. Aşağıdaki iki yazıyı ayrı ayrı kopyalayıp google yapıştırırsanız aramaların değiştiğini hatta birinde “bunumu demek istediğiniz” diye sorduğunu fark edeceksiniz.

markuplar

Benzersiz sayfalar üretin

Title ve description ve kullanıyorsanız meta keywords her sayfada farklı olsun. Birbirinin aynısı olan sayfalar diğer sayfalarınızla rekabet edecek ve sitenin genel seo değerlendirilmesine etki edecektir.

Sitenizi hem arama motorları taraması için hem kullanıcılarınız için hızlandırın

CSS ve HTML W3 Validator hatalarını en aza indirin özellikle css hatalarını sıfıra indirin. Kimileri etkisini yitirdiğini söylesede yaptığınız diğer tüm seo işlemlerinin anlamlı kılınması, sitenin taranma ve anlanması açısından çok önemlidir.

Yüklenme sürelerini kısaltın.

Gtmetrix kullanırken pagespeed ve yslow alanlarındaki yönergeleri yükseltin css, js, görsel sıkıştırma vs. fakat waterfall alanının önemini kesinlikle atlamayın, buradaki yüklenme süreleri kullanıcı deneyimi açısından çok önemlidir. işlem için temanız uyumluysa php sürümünü 7.2 ye yükseltmeniz bile çok etkili olacaktır. Cloudflare kullanmanızı tavsiye ediyorum sistemin ücretsiz aboneliği gayet tatminkar +/- durumları söz konusu ve bunlar arasında sunucularının Türkiye’de olmaması başlıca – Fakat verdiği diğer hizmetler + olarak öne geçmesini sağlıyor. Daha iyisi olan akamaized ise oldukça yüksek fiyatlarla hizmet veriyor.

Not: Çok değerli veriler sunan, benimde kullandığım webpagetest sitesini çok sık kullanmanızı tavsiye etmiyorum, burada yapılan testler siteye aynı anda saçma ip adresinden 20 defa gir çık yaptırıyor ve hemen çıkma oranını yükseltiyor.

Görsellerdeki Seo

Fotoğraflarınızı sitede gerekli alanda görüneceği boyutta kendi alt etiketi ve fotoğraf adıyla küçülterek kaydedin.  Görseller kendinize aitse her fotonun içine photoshop ile kendi linkinizi bırakabilirsiniz. Exif bilgilerini temizlemeyen herhangi biri fotoğrafınızı kullandığında size fayda sağlayacaktır.

Search console engellenmiş kaynakları kontrol edin

Yapılan genel hatalardan bazıları ise sayfa içerisinde bulunan bazı kaynak kodlarının hata ile robots.txt dosyasında engellenmesidir. Bu durum bazen çok ciddi sorunlara sebebiyet verebilmektedir. Örneğin engellemiş olduğunuz  js bazı sayfa içerisinde bulunmakta ve buda sayfaların doğru yüklenememesini ve dolayısıyla doğru taranamamasına sebep olmaktadır.

Site içi link Askısı

Geçtiğimiz yıllarda pagerank olarak adlandırılan sistemin aslında ölmediği sadece gizlendiğini biliyormusunuz? Muhtemelen biliyorsunuz! O halde sistemin uzayda değil aslında sitenizin kendi içinde de olduğunu farketmenin zamanı geldi. Site içinde diğer sayfalarınız arasında doğru linkleme yaparak sitenizin sayfalarının pagerang’ını arttırabilirsiniz. Ben tablomun adını Link Askısı koydum siz link tample veya link piramidi olarak adlandırabilirsiniz.

iç seo olarak anılan ama tam kavranamayan konunun detayından bahsedecek olursak, yazınızın içinde konuyla doğrudan alakalı merak uyandıran ve tıklanma ihtiyacı oluşturacak iç linkler bırakın. Burada aslında biz hiyerarşi kuruyoruz, link piramidi gibi düşünün aslında ben bunu askı gibi hayal ediyorum.  Kullanıcıların sitenize girdiğinde yeni sekmeler dolusu sayfanızı açmasını hedefleyin. Tıklasın tıklasın tıklasın en sonunda bazı sayfalarınızı sekmeye iğneleyerek kalksın. Kullanıcı deneyimi ve bağlılık oluşturma bilinci ile ilgili geniş çaplı yazı yazacağım.

link askısı

Breadcrumb

Başarılı iç seo için Breadcrumb’a işlevsellik katın. Sizin site içi hiyerarşinizi bununla kurun ama nasıl? Burada iki farklı görüş vardır.

  • Breadcrumb kendi sayfasınada link vermelidir.
  • Breadcrumb kendi sayfasına link vermemelidir.

Ben ikinciyi tercih ediyorum ve verimliliğini birçok alanda denetledim. Breadcrumb stratejinizi link askısı stratejinizle ortak yürütebilirsiniz.

Robots.txt dosyanızı kontrol edin.

Robots.txt siteyi tamamen kurtarabilir veya yok edebilir.  Hangi arama motorunun hangi sayfalarınızı kaç saniye tarayacağını, hangi sayfalarınıza hiç girmeyeceğine kadar her türlü ayarlamayı yapabileceğiniz sayfaya site haritanızı mutlaka ekleyin.

Canonical kullanımı

Canonical kullanımınız sitenizin genel kullanım şekli ile düzenlenmelidir. https sürümü kullanılan sitede tüm canonical değerleri yine https olarak işaretlenmelidir. Benim tavsiyem her sayfanız için ayrı canonical kullanılmasıdır.

WordPress işlemleri otomatik yapsada bazı  e-ticaret sitelerinde kullanılmamakta yada yanlış kullanılmaktadır. Hatta bazı büyük e-ticaret sitelerinde öyle büyük yanlışlar yapılmaktadır ki, seo seo olalı böyle zulüm görmedi diyebilirsiniz.Özellikle cdn kullanıyorsanız kesinlikle canonical kullanmanız gerekmektedir. çok sayfalı kategorilerinizde next / prev şeklinde canonical atamanız gerekmektedir.

CDN ve Canonical

Bilindiği gibi cdn sayfalarınızın ve resimlerinizin ayna görüntüsünü barındırmaktadır ve canonical sayfalarınızın kopya olmasının önüne geçecektir.

Mobil uygulama ve canonical

Mobil uygulamanız sizin sitenizin alternatif  versiyonudur sitenize uygulamanız için rel=”alternate”  şeklinde atama yapabilirsiniz.

İsabet almayan sayfalarınızı üst konuya yönlendirin.

Search console yardımıyla sitenize giriş yapılmayan sayfaları görüntüleyerek bunları haftada en fazla 3 sayfa olarak şekilde üst sayfasına yönlendirin. Örneğin İstanbul Bayrampaşa servis sayfası giriş almıyorsa bunu İstanbul servis sayfasına 301 ile yönlendirin. Bunu yaparken kaçırmamanız gereken püf noktası ise taşıdığınız sayfaya eski sayfadan bazı kilit bilgileri eklemek olacaktır. Bunu yaparken o sayfa

H1-2-3-4-5-6 tag kullanımı

H taglarını doğru sıralamayla işi sulandırmadan kullanın illa son tag olan h6 ya kadar gitmenize gerek yok eğer ki yazınızda çok alt başlık olmayacaksa footer’de bulunan h taglarınız h6 ise onları ya bold a çevirin yada sadece düz büyük harf şeklinde yayımlayın. Asla h2 den h5 e atlamayın.

Anahtar kelime oranı

Herkesin her zaman aklına takılan konu aslında birçok değişkeni içerisinde barındırmaktadır. Makale kaç kelimeden oluşursa seo için en iyisidir? Yazdığınız yazı Google veri aracında “burası makale alanıdır” diye işaretlendiyse anahtar kelime oranı makalenizle ölçebilirsiniz. Fakat burada atlanan şey aslında bu makalenin sayfa içerisinde olduğu ve sayfada meta alanlarının olduğudur.

Aynı sayfa içerisinde aynı zamanda diğer konuların linkleri, kısa açıklamaları, yorumlar, ürünler gibi birçok kelime mevcut. Tüm bu değişkenler göz önünde bulundurularak anahtar kelime oranı ayarlanmalıdır.

Diğer konu ise tek  anahtar kelimeye yoğunlaşılmamasıdır. O sayfa içerisindeki semantik anahtar kelimelerde düşünülerek o sayfadaki en fazla kullanılan

1 kelimeli keywords

2 kelimeli keywords

3 kelimeli keywords

Şeklinde düzenlenmeli ve tümü için oranın ayarlanması gerekmektedir. Bu gerçekten sanattır. Aşağıdaki tabloyu incelediğinizde karşınıza benim en sevdiğim oran tablosu çıkıyor. Hiç bir değer %1 bile değil! Bu bana göre mikemmel bir şelale! Tablodaki değerler olması gereken değerlerin altında bu değerler içinde değişken bir oran şifresi barındırıyor fakat ben bu yazıyı daha fazla uzatacağım için diğer konularda özgürce seo anahtar kelime ve anahtar kelime oranı hakkında bilgi vermeye devam edebilirim.

anahtar kelime oranları

Bu yazıya ait anahtar kelime oranları

404 Sayfalarınızı düzenleyin

404 sayfalarınızı değerli sayfalarınıza link veren. İnsanları o sayfaya geldiğinde siteden çıkarmayan aksine değerli sayfalarınıza tıklamaya ikna eden dizaynla kurun. Anasayfaya yönlendirmeyin.

Etiket ve arama sayfaları

Müşterileriniz tarafından yapılan aramalar sayfa oluştursun fakat indexletilmesin.

Etiket sayfalarını hiçbir zaman arama motorlarına indexletmeyin, site haritasına ekletmeyin.

Sitenin Çalışan Sürümünü denetleyin.

Tek bir yönlendirme yapın http > www > https.www şeklinde değil Tüm varyasyonlar tek seferde https.www veya kullandığınız sürüme yönlensin.

Sitenin sayfaları tek uzantı sürümü ile çalışsın siteadı/kategori/ veya siteadı/kategori.html gibi, kimi siteler bunu atlayıp iki şekildede sayfalarını çalıştırmakta.

database mirroring konusunu araştırın 500 x hataları konusunda yardımcı olacaktır.

Responsive olun

Mobile First Indexing (mobil öncelikli indeksleme) Google desktop bilgisayarlarını çöpe attı diye düşünmeye başlamanın vakti geldi. Hatta Google ofisinde herkesin elinde sadece android ve ios cihazlar var ve bununla siteleri taramaya başladı gibi bile düşünebilirsiniz.

Sitenizin desktop sürümünde olan herhangi bir şey düzgünce tasarımlanarak mobil sürümünüzde görüntülenmiyorsa sitenizde hangi içeriğin olduğu çokta önemli değil diyerek konuyu daha ciddi kılmak gerekiyor aslında.

Nedir bunlar? Örneğin bir e-ticaret sitesini ele alalım. Sitenin desktop sürümünde mevcut olabilecek alanların bazıları şunlar

  1. Ürünler
  2. Ürün açıklamaları
  3. Kategori açıklamaları
  4. Varyasyonlar
  5. Breadcrumb
  6. Müşteri yorumları

Mobil sürümünde

  1. Ürünler
  2. Varyasyonlar
  3. Müşteri yorumları

Şeklinde olduğunda Ürün açıklamaları, kategori açıklamaları, breadcrumb gibi sitenin dinamikleri okunmayacak ve yapılan tüm işlemler anlamsız olacaktır. Sitelerinizi bu veriler ışığında düzenlemelisiniz.

Featured Snippets

Featured Snippets konusunu araştırın ve  konuya özel eğilim gösterin. Google konuyu sıklıkla deniyor ve kaldırıyor. En doğruyu bulduğunda kullanıma alacak.

Featured Snippets sonuçları

Aramalar değişiyor

Google home ve amazon echo, siri gibi asistan uygulamalar bildiğiniz gibi uzun kuyruklu anahar kelimelerin gelecekte hayatımıza gireceğini kanıtlıyor. Uzun kuyruklu anahtar kelime derken gerçekten uzun kuyruklu anahtar kelimelerden bahsediyorum aslında, sokak ağzınıda işin içine katabilecek kadar uzun!  “Ya bakırköy’e göndereceğim en ucuz çiçeği nereden bulacağım ben, bir fikrin var mı?” gibi

KULLANICI DENEYİMİ VE SEO

Okunabilirlik

Font bir web sitesinin tüm algısını değiştirebilir. Geçmişte msn Messenger gibi uygulamalarda eğlenceli vakit geçirmek isteyen kişiler genelde comic sans font tercih ederlerdi. Kurumsal sitelerde, resmi yazışmalarda Arial, Tahoma, Calibri gibi fontlar tercih edilmektedir. Günümüzde çoğu viral ve blog sitesi Open Sans Font kullanmaktadır. Hem eğlenceli hem ciddi bir font olarak öne çıkmaktadır. Sizde sektörünüz ve konunuzla alakalı okunabilir bir font seçin ve asla 16px den daha ufak bir boyda kullanmayın.

Renklerin Gücü

Doğru renk seçimleri müşterilerinizin site içerisinde gezinmesini ve sitede kalma süresini arttıracaktır.

E TİCARET SİTELERİ İÇİN SEO (EK MADDELER) 

Sayfa değişkenlerinin olması

Bir ürün birden fazla sayfada listeleniyorsa veya aynı hizmet için çokça sayfa oluşturuyorsanız bunlar için ayırıcı özelliklerden bahsetmelisiniz. Örneğin bakırköy servis  bahçelievler servis için fazladan sayfa açmanızı gerektirecek ne var? Bakırköydeki servisin ustası işi hızlı bitiriyordur, Bakırköy’de fiyatlarınız biraz artıyordur, Yol ücreti alıyorsunuzdur, Servis saatleriniz farklıdır gibi konularla sayfa farklılıklarını oluşturmalısınız.

Ürünlerinizi silmeyin

Genel yapılan hata ürünlerin silinmesidir. Bunun yerine ürünleri satıştan kaldırmak ve ürün içine stok tükendiğini belirtmek daha mantıklıdır. Dilerseniz sayfada alternatif ürünleri listeleyerek müşterilerinizi başka sayfalara yönlendirebilirsiniz. Bu şekilde hem 404 hatası döndürmemiş olursunuz. Aynı zamanda indexlenmiş sayfanızı kaybetmemiş olursunuz. ( Bu uygulamayı yaparken ürünün kategori sayfanızda görüntülenip görüntülenmeyeceğini veya stokta yok etiketi ile gösterileceğini seçmelisiniz)

Meta keywords kullanmayın

Eğerki fazla sayfalı e ticaret sitesi iseniz anahtar kelime kullanmamanız en doğrusu olacaktır. Benzer sayfalar, sayfa içi anahtar kelime oranı bozulması gibi bir çok zararı olan bu durumun yokluğu  daha faydalıdır.

Site dışı yorumlar

Gtm ile Google müşteri yorumları kurulumunu yaparak Google gözünde müşterilerinizin iletişimine önem verdiğinizi ve yalın bir şirket olduğunuzu anlatın.

Site içi Yorum ve incelemeler

Herkesin iyi şeyler yazmasına gerçekten gerek yok. Sadece yorum ve değerlendirme alın. Kendi incelemelerinizi ve deneyimlerinizi dürüstçe anlatın. Kötü yorumu herkes yapar önemli olan şirketinizin yapılan kötü yoruma nasıl cevap verdiği ve sorunu nasıl çözdüğüdür.

Seo işlemlerinizi taçlandırın! Backlink Kazanın.

Konu ile ilgili daha detaylı  yazı yazmayı planlıyorum fakat backlink ile ilgili en temel belirtmek istediğim bazı şeyler var.

  • Edu sitelerde olsa eğer ki  site  fazla link çıkışı yapıyorsa o siteden gelen link zararlıdır.
  • Herkesin link aldığı yorum post sayfası fayda değil zarar verir.
  • DA PA ve diğer etkenleri sizden daha düşük seviyede olan sitelerden alacağınız link nofollow olmalı ( bu sitenizin kaç aylık olduğuna göre değişiklik gösterebilir )
  • Paravan siteleriniz de gerçekten doğru hizmet verip kullanıcılarınıza faydalı iş yapıyorsanız buradan banner reklam çıkabilirsiniz.
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars 5 Kişi oy verdi, 5 üzerinden ortalama puan: 5,00. Bu yazıya oy vermek ister misiniz?
Loading...

İlginizi Çekebilir

backlink çalışma stratejileri

En Özel Backlink Alma Yöntemleri

Backlink öldü, backlinkler artık tarihi oldu şeklinde her gün yeni bir paylaşımla karşılaşılsa da backlinklerin …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir